Om ossFBCN retningslinjer for leverandør

FBCN’ brukes for å referere til Flashbay Electronics Huizhou Company Limited, Flashbay Electronics Shenzhen Company Limited og Tian Mu Electronics Shenzhen Company Limited: nåværende og tidligere fabrikk- og monteringsselskaper for Flashbay.


. Leverandør; ethvert selskap som leverer materialer, deler, utstyr eller tjenester til FBCN.



FBCNs leverandører er forpliktet til å

Disse etiske retningslinjene for leverandører går lenger, og bygger på internasjonalt anerkjente standarder for å fremme sosialt og miljømessig ansvar. FBCN krever at deres leverandører på første nivå implementerer disse retningslinjene ved hjelp av styringssystemene som er beskrevet nedenfor.

FBCNs etiske retningslinjer for leverandører er basert på og inneholder formuleringer fra Electronic Industry Code of Conduct. Anerkjente standarder som International Labor Organization Standards (ILO), Universal Declaration of Human Rights (UDHR), Social Accountability International (SAI) og Ethical Trading Initiative (ETI) ble brukt som referanser i utarbeidelsen av disse retningslinjene, og kan være nyttige kilder til ytterligere informasjon. En fullstendig referanseliste finnes bakerst i retningslinjene.

.

Arbeid og menneskerettigheter

FBCNs leverandører må opprettholde arbeidernes menneskerettigheter og behandle dem med verdighet og respekt, slik det internasjonale samfunnet forstår det.

Diskriminering

Leverandørene må ikke diskriminere noen arbeidstaker på grunn av rase, hudfarge, alder, kjønn, seksuell legning, etnisitet, funksjonshemming, religion, politisk tilhørighet, fagforeningsmedlemskap eller sivilstatus ved ansettelser og ansettelsespraksis, for eksempel forfremmelser, belønninger, tilgang til opplæring, arbeidsoppgaver, lønn, fordeler, disiplin, oppsigelse og pensjonering. Leverandører kan ikke kreve graviditetstest, unntatt der det kreves i henhold til gjeldende lover eller forskrifter.

.

Hardhendt behandling og trakassering

Leverandører må forplikte seg til å ha en arbeidsplass fri for trakassering. Leverandører må ikke true arbeidstakere med eller utsette dem for hard eller umenneskelig behandling, inkludert seksuell trakassering, seksuelt misbruk, fysisk avstraffelse, psykisk tvang, fysisk tvang eller verbalt misbruk.


Ufrivillig arbeid

Leverandører kan ikke bruke noen form for tvangsarbeid, slavearbeid, kontraktsarbeid eller fengselsarbeid. Alt arbeid skal være frivillig, og arbeiderne skal kunne forlate arbeidet med rimelig varsel. Arbeidstakerne må ikke avkreves legitimasjon, pass eller arbeidstillatelse utstedt av myndighetene som en betingelse for ansettelse.

Barnearbeid

Leverandører kan ikke bruke barnearbeid på noe trinn i produksjonen. Arbeiderne må minst ha nådd minimumsalderen for ansettelse i det aktuelle landet eller alderen for å fullføre obligatorisk skolegang i det aktuelle landet, avhengig av hvilken alder som er høyest. En arbeider må ikke under noen omstendighet være under 16 år (med unntak av det som er tillatt i henhold til ILO-konvensjon nr. 138 om minstealder). Arbeidstakere under 18 år kan ikke utføre arbeid som kan sette unge menneskers helse, sikkerhet eller moral i fare, i samsvar med ILO-konvensjon nr. 138 om minstealder. Disse retningslinjene er ikke til hinder for deltakelse i lovlige lærlingprogrammer på arbeidsplassen som er i samsvar med artikkel 6 i ILO-konvensjon nr. 138 om minstealder. Arbeidstid Med unntak av i nødsituasjoner eller uvanlige situasjoner skal en arbeidsuke være begrenset til 60 timer, inkludert overtid, og arbeidstakere skal ha minst én fridag per syvdagersuke. Arbeidstiden må ikke under noen omstendigheter overskride den maksimale arbeidstiden som er fastsatt i gjeldende lover. Leverandører må tilby ferie, permisjoner og helligdager i samsvar med gjeldende lover.

Godtgjørelse

Leverandører må betale lønn, ytelser og overtid til arbeidstakere i samsvar med gjeldende lover, inkludert de som gjelder minstelønn, overtid, arbeidstid og lovpålagte ytelser. Leverandører kan ikke diskriminere på grunnlag av rase, hudfarge, kjønn, seksuell legning, etnisitet, religion, politisk tilhørighet eller sivilstatus. Arbeidstakerne skal informeres tydelig og i god tid om grunnlaget for lønnen de får.

Foreningsfrihet

Leverandørene må respektere arbeidernes rett til å organisere seg fritt, melde seg inn i arbeidstakerorganisasjoner, søke representasjon og forhandle kollektivt, i henhold til lokale lover og i samsvar med disse. Leverandørene kan ikke diskriminere med hensyn til ansettelse basert på fagforeningsmedlemskap, og kan spesielt ikke gjøre ansettelse betinget av at arbeidstakerne gir avkall på fagforeningsmedlemskap eller går med på å ikke melde seg inn i en fagforening, eller forårsake oppsigelse av eller på annen måte skade en arbeidstaker på grunn av fagforeningsmedlemskap eller deltakelse i fagforeningsaktiviteter utenfor arbeidstiden (eller innenfor arbeidstiden hvis leverandøren har samtykket til slike aktiviteter). Leverandørene må beskytte seg mot innblanding i etablering, drift eller administrasjon av arbeidstakerorganisasjoner i samsvar med lokale lover.

.

Helse og sikkerhet

FBCN erkjenner at det er viktig å integrere sunne helse- og sikkerhetsrutiner i alle aspekter av virksomheten for å opprettholde en høy arbeidsmoral og produsere innovative produkter. Leverandørene må forplikte seg til å skape trygge arbeidsforhold og et sunt arbeidsmiljø for alle sine ansatte.

Beskyttende tiltak

Leverandørene må sørge for egnede kontroller, sikre arbeidsprosedyrer, forebyggende vedlikehold og vernetiltak (for eksempel fysiske vern, forriglinger og barrierer) for å redusere helse- og sikkerhetsrisikoer på arbeidsplassen. Når farer ikke kan kontrolleres på en tilfredsstillende måte ved hjelp av disse tiltakene, må leverandørene sørge for at arbeidstakerne får egnet personlig verneutstyr. Arbeidstakerne må ha rett til å nekte å arbeide under utrygge arbeidsforhold uten frykt for represalier, inntil ledelsen har tatt tilstrekkelig hensyn til deres bekymringer.

Industriell hygiene

Leverandørene må identifisere, evaluere og kontrollere arbeidernes eksponering for farlige kjemiske, biologiske og fysiske stoffer. Når farene ikke kan kontrolleres tilstrekkelig ved hjelp av tekniske og administrative tiltak, må leverandørene sørge for at arbeidstakerne har egnet personlig verneutstyr.

Forebygging, beredskap og respons i nødsituasjoner

Leverandørene må forutse, identifisere og vurdere nødsituasjoner og -hendelser og minimere virkningen av dem ved å iverksette beredskapsplaner og responsprosedyrer, inkludert rapportering av nødsituasjoner, varsling av ansatte og evakueringsprosedyrer, opplæring og øvelser for ansatte, passende førstehjelpsutstyr, passende branndeteksjons- og slukkeutstyr, tilstrekkelige utgangsfasiliteter og gjenopprettingsplaner.


Yrkesskade og yrkessykdom

Leverandører må etablere prosedyrer og systemer for å håndtere, spore og rapportere yrkesskader og yrkessykdommer, inkludert bestemmelser for å oppmuntre arbeidstakere til å rapportere, klassifisere og registrere skade- og sykdomstilfeller, gi nødvendig medisinsk behandling, undersøke tilfeller og iverksette korrigerende tiltak for å eliminere årsakene til dem, og legge til rette for at arbeidstakere kan vende tilbake til arbeidet.


Fysisk krevende arbeid

Leverandørene må identifisere, evaluere og kontrollere arbeidernes eksponering for fysisk krevende oppgaver, inkludert manuell materialhåndtering, tunge løft, langvarig stående arbeid og svært repeterende eller kraftkrevende monteringsoppgaver.


Sovesal og kantine

Leverandøren må sørge for at arbeiderne har rene toaletter, tilgang til drikkevann og sanitære fasiliteter for tilberedning og oppbevaring av mat. Sovesalene som leverandøren eller en arbeidsagent stiller til rådighet for arbeiderne, må være rene og trygge og ha nødutganger, tilstrekkelig varme og ventilasjon og rimelig personlig plass.

Kommunikasjon

For å fremme et trygt arbeidsmiljø bør leverandørene sørge for at arbeidstakerne får hensiktsmessig informasjon og opplæring om helse og sikkerhet på arbeidsplassen, inkludert skriftlig informasjon og advarsler om helse og sikkerhet på hovedspråket til arbeidstakerne.


Komiteer for helse og sikkerhet

Leverandører oppfordres til å tillate helse- og sikkerhetskomiteer for ansatte for å forbedre den løpende helse- og sikkerhetsopplæringen og for å oppmuntre de ansatte til å komme med innspill om helse- og sikkerhetsspørsmål på arbeidsplassen.


Miljøet

Hos FBCN er miljøhensyn en integrert del av vår forretningspraksis. Leverandørene må forplikte seg til å redusere miljøpåvirkningen fra design, produksjonsprosesser og avfallsutslipp.

Innkjøp av konfliktmineraler

Som en del av Flashbay’s forpliktelse til samfunnsansvar og respekt for menneskerettighetene, er det vårt mål at der tantal, tinn, wolfram og gull brukes i våre produkter, er de anskaffet fra kilder som ikke direkte eller indirekte finansierer eller gagner væpnede grupper i Den demokratiske republikken Kongo eller tilstøtende land. Vi forventer at våre leverandører har lignende retningslinjer som gjør det mulig for oss å forsikre oss om at produkter og komponenter som leveres til oss og som inneholder slike konfliktmineraler, er DRC-konfliktfrie. Hvis Flashbay blir oppmerksom på en leverandør hvis leverandørkjede inneholder mineraler fra en konfliktkilde, vil vi iverksette egnede tiltak for å engasjere leverandøren i risikoreduserende tiltak i samsvar med OECDs retningslinjer for aktsomhetsvurderinger for ansvarlige leverandørkjeder av mineraler fra konfliktrammede områder og høyrisikoområder.


Håndtering av farlige stoffer og restriksjoner

Leverandører må overholde den nyeste versjonen av FBCN’s Regulated Substances Specification, 069-0135, og alle gjeldende lover og forskrifter som forbyr eller begrenser spesifikke stoffer. For å sikre trygg håndtering, forflytning, lagring, resirkulering, gjenbruk og avhending må leverandørene identifisere og håndtere stoffer som utgjør en fare hvis de slippes ut i miljøet, og overholde gjeldende lover og forskrifter for merking, resirkulering og avhending. Leverandørene må legge ut sikkerhetsdatablad for alle farlige eller giftige stoffer som brukes på arbeidsplassen, og gi opplæring til arbeidstakere som kommer i kontakt med slike stoffer på arbeidsplassen.

Utslipp av avløpsvann og fast avfall

Avløpsvann og fast avfall som genereres fra drift, industriprosesser og sanitæranlegg, må overvåkes, kontrolleres og behandles i henhold til gjeldende lover og forskrifter før utslipp eller deponering.


Utslipp til luft

Utslipp til luft av flyktige organiske kjemikalier, aerosoler, etsende stoffer, partikler, ozonnedbrytende kjemikalier og biprodukter fra forbrenning som genereres fra driften, må karakteriseres, overvåkes, kontrolleres og behandles i henhold til gjeldende lover og forskrifter før de slippes ut.


Miljøtillatelser og rapportering

Leverandørene må innhente, vedlikeholde og holde oppdatert alle nødvendige miljøtillatelser (f.eks. utslippsovervåking) og registreringer, og følge drifts- og rapporteringskravene i slike tillatelser.


Forebygging av forurensning og ressursreduksjon

Leverandørene må bestrebe seg på å redusere eller eliminere alle typer avfall, inkludert vann og energi, ved å iverksette hensiktsmessige sparetiltak i sine anlegg, i vedlikeholds- og produksjonsprosesser, og ved å resirkulere, gjenbruke eller erstatte materialer.


Etikk

FBCNs leverandører må forplikte seg til å overholde de høyeste standarder for etisk oppførsel i forhold til arbeidere, leverandører og kunder.
Korrupsjon, utpressing eller underslag Korrupsjon, utpressing og underslag i enhver form er strengt forbudt og kan føre til umiddelbar oppsigelse som FBCN-leverandør og til rettslige skritt.

Offentliggjøring av informasjon

Leverandører må offentliggjøre informasjon om sin forretningsvirksomhet, struktur, finansielle situasjon og resultater i samsvar med gjeldende regelverk og gjeldende bransjepraksis.

Ingen utilbørlig fordel

Leverandører må ikke tilby eller ta imot bestikkelser eller andre midler for å oppnå urettmessige eller utilbørlige fordeler.

Rettferdig virksomhet, reklame og konkurranse

Leverandørene må opprettholde rettferdige forretningsstandarder i reklame, salg og konkurranse. Leverandørene må tilby metoder for å beskytte kundeinformasjon.
Varslere Leverandørene må opprette programmer for å sikre beskyttelse av konfidensialiteten til leverandører og arbeidstakere som varsler om kritikkverdige forhold.

Samfunnsengasjement

Leverandørene oppfordres til å engasjere seg i lokalsamfunnet for å bidra til sosial og økonomisk utvikling og til å bidra til bærekraften i lokalsamfunnene der de opererer.

Beskyttelse av immaterielle rettigheter

Leverandørene må respektere immaterielle rettigheter; overføring av teknologi og kunnskap må skje på en måte som beskytter immaterielle rettigheter.


Ledelsessystemer

Flashbay-leverandører må vedta eller etablere et styringssystem som er utformet for å sikre samsvar med disse retningslinjene og gjeldende lover og forskrifter, identifisere og redusere relaterte operasjonelle risikoer og legge til rette for kontinuerlig forbedring. ISO 14001, OHSAS 18001, Eco Management and Audit System (EMAS) kan være nyttige ressurser.

Ledelsessystemet bør inneholde følgende elementer:



Selskapets forpliktelse

En erklæring om bedriftens sosiale og miljømessige ansvar som bekrefter leverandørens forpliktelse til å overholde lover og regler og til kontinuerlig forbedring.
Ledelsens ansvar og forpliktelser Tydelig identifiserte representanter for selskapet som er ansvarlige for å sikre implementering og periodisk gjennomgang av status for leverandørens styringssystemer.
Juridiske krav og kundekrav En prosess for å identifisere, overvåke og forstå gjeldende lover og forskrifter og de tilleggskravene som pålegges av disse retningslinjene.

Risikovurdering og -styring

En prosess for å identifisere risikoer knyttet til miljø, helse og sikkerhet og arbeidspraksis i forbindelse med virksomheten, bestemme den relative betydningen av hver risiko og implementere egnede prosedyrer og fysiske kontroller for å sikre at de identifiserte risikoene kontrolleres i samsvar med regelverket. Risikovurderinger for helse og sikkerhet må omfatte lager- og lagringsfasiliteter, anlegg og støtteutstyr, laboratorier og testområder, bad, kjøkken, kafeteriaer og arbeidsboliger.

.

Resultatmål med gjennomføringsplaner og tiltak

Skriftlige standarder, prestasjonsmål, mål og implementeringsplaner, inkludert en periodisk vurdering av leverandørens prestasjoner i forhold til disse målene.
Opplæring Egnede opplæringsprogrammer for ledere og medarbeidere.
Kommunikasjon En prosess for å kommunisere tydelig og nøyaktig informasjon om leverandørens prestasjoner, praksis og forventninger til sine ansatte, leverandører og kunder, og en tydelig klagemekanisme.
Tilbakemeldinger og medvirkning fra medarbeiderne En kontinuerlig prosess for å få tilbakemelding på prosesser og praksis knyttet til disse retningslinjene og for å fremme kontinuerlig forbedring.

Revisjoner og vurderinger

Periodiske egenevalueringer for å sikre at leverandøren og dens underleverandører overholder disse retningslinjene og gjeldende lover og forskrifter. Flashbay kan foreta periodiske revisjoner på vilkår og betingelser som er fastsatt i avtalen med leverandøren.

Prosess for korrigerende tiltak

En prosess for rettidig korrigering av eventuelle mangler som avdekkes ved en intern eller ekstern revisjon, vurdering, inspeksjon, etterforskning eller gjennomgang.

Dokumentasjon og registreringer

Opprettelse av dokumenter og opptegnelser for å sikre overholdelse av regelverket og samsvar med disse retningslinjene, med passende konfidensialitetstiltak for å beskytte personvernet.

Referanser

FBCN har brukt følgende referanser i utarbeidelsen av disse retningslinjene.