Overbevisning er et viktig talent som kan hjelpe deg lettere å nå dine mål, om det er i arbeidslivet eller i ditt personlige liv. Men er dette en kunst kun annonsører, selgere og politikere kan mestre?
Etter å ha lest Rober Cialdis bok, "Influence: The psychology of persuasion", oppdaget jeg at innflytelse er en vitenskap. Den gode nyheten er at du ikke trenger å være velsignet med et godt utseende eller sjarm for å bli god til å overbevise og påvirke.
Hvordan kan du bli bedre til å påvirke andre mennesker? Roberts bok diskuterer følgende 6 prinsipper som sentrale for kunsten til å overtale og ha innflytelse på andre: gjensidighet, knapphet, popularitet, autoritet, sosial påvirkning og engasjement/konsistens.
Klar for å lære hemmelighetene bak å overbevise mennesker? Her er de seks "våpen til Innflytelse" du kan bruke for å hjelpe deg til å nå dine mål raskt:
Våpen for innflytelse #1 - Gjensidighet
Gjendsidighetsprinsippet innebærer at når noen gjør noe fint for deg eller gir deg noe, vil du naturlig føle en gjensidig trang til å returnere tjenesten. Det spiller ingen rolle om tjenesten er ønsket eller uønsket. Vi føler rett og slett en trang til å gjengjelde tjenesten til den personen. Noen ganger kan den gjengjeldene tjenesten være større en den mottatte!
Hvordan anvende "Gjensidighet" i din bedrift– Å gi gaver til potensielle kunder eller klienter er en effektiv måte å få godvilje og innynde ditt firma til dine klienter og potensielle kunder.
Gaver trenger ikke være dyre, men de bør være nyttige og ha kjente verdier. En av de beste gavene du kan gi din kunde er Salgsfremmende Minnepinner. Logomerkede minnepinner kan bli personifisert med firmaets logo og lastet opp med produktkataloger, presentasjoner eller videoer for å gi promoteringen et løft.
I tillegg kan du også gi vekk nyttig og lærerikt innhold i form av E-bøker, rapporter og filmer. Å gi vekk innhold er veldig effektivt for interessen av deres bedrift.
Våpen for innflytelse #2 - Engasjement og å være konsekvent
Prinsippet er basert på premissene av at mennesker liker å oppføre seg konsekven. Med en gang vi har tatt en avgjørelse eller et standpunkt, vil vi reagere og respondere på en måte som er ensartet med hva vi har bestemt.
Videre vil vi sterkt rettferdiggjøre og forsvare vår tidligere beslutning.
Ideen her er å få noen til å tro på noe lite eller utføre små handlinger i første omgang. Så snart de er engasjert, er det større sannsynlighet for at de samtykker til en større oppgave eller større idè senere.
Dessuten vil folk forsøke å forsvare sine handlinger, selv om handlingen er upopulær eller gal. Denne metodens effektivitet blir forsterket om enigheten er nådd foran andre mennesker.
Hvordan anvende dette prinsippet i deres firma – Folk flest kjøper neppe fra deg ved første møte eller eksponering. Hvorfor? De har ikke nok informasjon om deg ennå.
Men du kan få de til å prøve produktet eller tjenesten gratis(gratisprøver etc) og etterhvert blir de kanskje villig til å betale for dine produkter eller tjenester. Alternativt kan du overbevise de til å prøve en billigere løsning først, deretter overtale de til å oppgradere etterhvert. Nøkkelen er å få folk til å forplikte seg til noe mindre eller noe med lav risiko først.
Våpen for Innflytelse #3 - Sosial Påvirkning
Vi pleier å gjøre som andre gjør, spesielt når vi ikke har nok informasjon eller erfaring til å handle alene. Denne teknikken er brukt utbredt blant de fleste forhandlere.
Et eksempel er på nattklubber. Da jeg var en tilhenger av nattklubber pleide jeg og mine venner å kjøre rundt i San Fransico for å prøve å finne en nattklubb hvor vi kunne danse. Ofte så vi lange køer utenfor utestedene. Vi trodde det var travelt og god stemning inne, men det visste seg at dørvakten holdt køen igjen slik at det skulle se populært ut.
Hvordan anvende "sosial påvirkning" i ditt firma – Å vise logoer av aktuelle kunder og kunders tilbakemelding på din nettside er en flott måte å innføre "sosial påvirkning" prinsippet. Om du i tillegg bruker kjendiser eller velkjente offisielle personer som matcher demografien til din målgruppe for å fremme dine produkter eller tjenester, er også en mektig "sosial påvirkning"-metode.
Våpen for Innflytelse #4 - Populæritet
Folk kjøper og svarer mest sannsynlig til mennesker de liker. Selv om dette ikke er rettferdig, har mennesker med et godt utseende lettere for å overbevise andre enn det normalt utseende personer har. Andre faktorer som avgjør popularitet, er: å ha den samme bakgrunnen, dele like interesser og en vennlig og varm personlighet.
Hvordan anvende popularitet i din bedrift – Du kan øke din popularitet ved å fremstille deg selv og ditt forhold til andre bedre.
Våpen for Innflytelse #5 - Autoritet
Vi stoler mer på mennesker med autoritet og responderer mer sannsynlig til deres krav eller kommandoer. Autoritær status kan oppnås ved å tilegne seg visse titler og kvalifikasjoner (leger, professorer, guruer og mestere) eller gjennom årelang trening for å oppnå ekspertstatus.
Hvordan etablere autoritet i din bedrift – Du kan etablere autoritet for deg selv og din bedrift ved å vise dine legitimasjoner, lisenser, sertifikater, års erfaring, priser osv.
Våpen for innflytelse#6 - Knapphet
Jeg er sikker på at du kan relatere til prinsippene ved mangel. Når det er mangel på noe eller noe er vanskelig å få tak i, vil vi ha det enda mer. Enten det er en dato eller produkt. Ideen er at mangel øker vår frykt for å gå glipp av noe som kanskje er supert!Bruk disse prinsippene og forbedre din bedrift i dag!
De seks overstående påvirkende prinsipper er kraftige teknikker du kan bruke i dag for å få flere kunder og øke salget.
Ved å forstå mer av menneskelig atferd og hva som trigger personer til å reagere positivt på dine forespørsler, kan du raskt oppnå suksess. Likevel; makt må komme med ansvar. Bruk ikke disse teknikkene til å manipulere mennesker på et dårlig vis eller for andre uetiske formål!
Har du andre påvirkende eller overtalende tips?
Om du suksessfullt har brukt andre influerende eller overtalende teknikker, så del gjerne i kommentarfeltet nedenfor!
these are amazingly simple yet powerfully effefective persuasion strategies. great post