Blogg
Den mest kostnadseffektive metoden for å bygge merkekjennskap for din bedrift
Vet du hvor mye din merkevare er verdt? Og aller viktigst, er målgruppen engang klar over merkevaren din?
Betydningen av å fremme din merkevare
Å fremme en bunnsolid merkevare er det kanskje den beste langsiktige markedsføringsstrategien. Store navn selskaper som Coca Cola, McDonald, Nike, etc investerer tungt i å bygge sine merkevarer gjennom reklame, events sponsing, og kjendisers anbefalinger.
Og at investeringene vanligvis fører til store belønninger i form av navngjenkjennelse, høyere oppfattete verdier, premium prising, kundelojalitet og gjensalg.
I følge det Interbrand's Best Global Brands report, har Coca Cola en enestående merkevare verdt $70 Billion, mens McDonald ligger på $33 Billion og Toyota på $26 billion.
Interbrand's 2010 topp 10 merkevarer
|
Videre gir en merkevare langvarig verdier for et selskap. Konkurrenter kan stjele dine ideer og naturkatastrofer kan ødelegge alle dine fysiske eiendeler, men en sterk merkevare vil fortsatt overleve.
Hvordan bygge en merkevare for din bedrift i 3 trinn
Å bygge en merkevare tar tid, strategisk planlegging, innsats, og mange andre immaterielle eiendeler. Men jeg tror du kan bygge en vellykket merkevare for virksomheten din hvis du følger disse 3 trinn:
-
Identifiser hva du vil at merkevaren skal representere i form av bilde, fordeler og løfte.
-
Lag og bygge merkevaren gjennom din logo, din emballasje, din konsistente kundeservice, produktegenskaper og fordeler, etc.
-
Skap bevissthet rundt din merkevare gjennom ulike reklame- og salgsfremmende metoder.
Den mest kostnadseffektive måten å bygge merkekjennskap
Forutsatt at du allerede har tatt skrittene for å identifisere og skape ditt merkevare- image og fordeler, er neste avgjørende skritt er å skape bevissthet for din merkevare.
Siden selskapet ikke har millioner av kroner til annonsering og markedsføringsbudsjett som Coca Cola, McDonald, eller Nike, hvordan kan du skape bevissthet for bedriftens merkevare uten å bruke en formue? Her er en idé; bruk promoterende produkter!
I motsetning til andre annonseringsmedium, markedsførte produkter engasjerer forbrukerne, er verdsatt av mottakerne, gi gjentar eksponering av merkevaren din uten ekstra kostnad, og koster mye mindre enn andre former for reklame og kampanjer.
Videre har ulike eksperimentelle studier, inkludert studier utført av Georgia Southern University, Baylor University, og PPAI, konsekvent vist at mottakere av markedsførte produkter har et mye mer positivt bilde av et selskap. I tillegg er det mer sannsynlig å henvise selskapets produkter eller tjenester til venner og familie enn forbrukere som ikke får markedsførte produkter.
Merk at ikke alle markedsførte produkter er like likevel. For å være effektiv, bør markedsførte produkter være funksjonelle, nyttige og har oppfattede verdier. Markedsførte produkter som mangler alle eller noen av disse elementene ender som regel opp i papirkurven. Videre kan bruk av lav verdi eller lav kvalitet markedsførte produkter potensielt skade merkevaren.
Hvorfor minnepinner med logo er ideelle promoterende produkter
Blant overfloden av markedsførte produkter i markedet, er minnepinner med logo trykt med bedriftens logo og budskap en av de kraftigste salgsfremmende verktøy.
Populære Logomerkede Minnepinne-modeller
|
Det er ulike stiler (USB-visittkort, minnepinne-nøkler, minnepinne-flaskeåpnere, minnepinner av tre etc) for deg å velge mellom. Selv om de er små i størrelsene, har minnepinnene massevis av lagringsplass. De fleste leverandører tilbyr minnepinner med minnekapasiteter fra 32 MB hele veien opp til 16 GB eller mer.
Minnepinner er hyppig brukt av forbrukere til å dele og overføre musikk, videoer og annet digitalt innhold fra en datamaskin til en annen. Hver gang de er brukt, blir merkevaren din utsatt for mottakerne og mottakernes venner og familiemedlemmer kostnadsfritt for deg.
I sammendrag; det å bygge din merkevare bør være et pågående markedsføringstiltak som kan gi store fordeler for bedriften i det lange løp. Hvis du leter etter kostnadseffektive og salgsfremmende metoder for å bygge bevissthet for merkevaren din, bør du vurdere minnepinner med logo.
Betyr merkevarer noe for deg?
For flertallet av dine kjøpsbeslutninger, kjøper du bare merkenavnprodukter? Vennligst del dine tanker nedenfor!
Relaterte artikler
Forfatter: Peter Nguyen